Enigma Otiliei
de G.Călinescu
(Roman interbelic; roman obiectiv; tema familiei; tema banului/a înavuțirii; condiția femeii.)
1.
Condiția femeii; semnificația titlului.
2.
Perspectiva narativă; romanul balzacian.
3.
Tema și viziunea.
4.
Particularități de construcție a personajului.
5.
Relațiile dintre două personaje.
G.Călinescu a fost unul dintre cei mai
importanți critici și istorici literari din cultura română, de asemenea
romancier, poet, dramaturg și eseist.
„Enigma Otiliei” este, din punct de
vedere cronologic, cel de-al doilea roman al său, primul fiind „Cartea nunții”,
iar următoarele, „Bietul Ioanide” și „Scrinul negru”.
1.
Condiția femeii; semnificația titlului.
Autorul intenționa să-și intituleze
romanul „Părinții Otiliei”, pentru că aproape toate personajele importante se
erijează în părinți ai orfanei Otilia. Titlul „Enigma Otiliei” i-a fost sugerat
de autor din rațiuni comerciale. Dar acest titlu reflectă și o temă esențială a
romanului: condiția femeii, întrucât enigma Otiliei este însăși enigma feminității,
după cum afirma chiar G.Călinescu.
Otilia este o enigmă pentru felix și
pentru Pascalopol, deoarece, deși îl iubește pe primul, se căsătorește cu al
doilea. Cheia enigmei o oferă chiar Otilia, dezvăluindu-și concepția despre viață
într-un dialog final cu Felix. Ea consideră că rostul femeii este să placă
bărbatului și că o femeie începe să îmbătrânească la 30 de ani, având de trăit
cu adevărat doar câțiva ani. Ea își dorește să trăiască din plin această
perioadă, să cutreiere lumea și să-și satisfacă toate capriciile, dar nu vrea
să fie o piedică pentru Felix, nu vrea să stea în calea realizării idealului
acestuia de a deveni un medic și un om de știință celebru. Ea se mărită cu
Pascalopol pentru că acesta îi poate oferi, datorită situației lui materiale,
viața pe care ea și-o dorește. De asemenea, bărbatul matur îi dă un sentiment
de siguranță, de protecție, reprezentând, pentru ea, și un substitut al
tatălui, de care fusese lipsită.
Concepția Otiliei despre feminitate, care
este și aceea a autorului, reflectă mentalitatea epocii de la începutul
secolului al XX-lea, când se petrece acțiunea romanului. Atunci femeile aveau
arareori o profesie, iar viața lor socială depindea de soț.
2.
Perspectiva narativă; romanul balzacian.
„Enigma Otiliei” este un roman obiectiv,
realist, de tip balzacian. Modelul balzacian presupune perspectiva unui narator
obiectiv, omniscient, personaje reprezentând tipice reprezentând caractere,
indici spațio-temporali preciși, veridicitate și o importanță deosebită
acordată factorilor economici și sociali.
G.Călinescu scrie roman balzacian la o
sută de ani după Balzac, când alți romancieri români luau ca model creatori
contemporani lor din literatura universală, precum Proust, Gide sau Joyce.
Călinescu era însă de părere că tipul de roman balzacian este o etapă obligatorie
în evoluția oricărei literaturi. Dat fiind că, între literatura română și cea
europeană existase un decalaj important și că literatura română nu realizase
până atunci romane balzaciene cu adevărat reprezentative, Călinescu dorește să
suplinească această lacună scriind un asemenea roman pentru ca dezvoltarea în
continuare a acestei specii literare în cultura românească să nu fie lipsită de
fundamentul necesar.
Caracterul balzacian este vizibil încă
din incipitul romanului. Ca și Balzac, G.Călinescu prezintă mai întâi orașul,
apoi cartierul, strada și, în cele din urmă, personajul. Indicii spațio-temporali
sunt prezentați încă de la început: „Într-o seară de la începutul lui iulie
1909, cu puțin înainte de orele 10”, pe strada Antim. Naratorul omniscient prezintă
identitatea personajului pe care îl caracterizează mai întâi prin fizionomie și
prin vestimentație. Balzac acordă și el o deosebită atenție fizionomiei, din
care deducea caracterul, sub influența frenologiei, o pseudo-știință răspândită
în vremea lui.
Felix este caracterizat de la început
prin vestimentație și fizionomie. Uniforma de licean îi indică statutul, iar
pletele îi dădeau un aspect feminin. Nasul drept sugera voința puternică.
Un alt procedeu narativ specific
romanului realist de tip balzacian este expozițiunea ce reunește, sub un anumit
pretext, personajele principale, pentru ca naratorul să le poată prezenta de la
început cititorilor. În „Enigma Otiliei”, acest pretext este constituit de
jocul de table și de cărți. Personajele întâlnite cu această ocazie de Felix în
casa lui Costache Giurgiuveanu (Aglae, Aurica, Pascalopol) sunt și ele
caracterizate de la început prin fizionomie și vestimentație.
În construcția personajelor, Balzac preia
modelul din clasicism, în care acestea sunt tipice din punctul de vedere al
trăsăturilor de caracter (avarul, ipocritul etc.). Scriitor realist, Balzac le
adaugă acestor personaje o dimensiune socială, încadrându-le în mediul în care
trăiesc și de care sunt influențați. La fel procedează și G.Călinescu.
3.
Tema și viziunea.
În romanul „Enigma Otiliei”, tema
feminității, la care se referă chiar titlul, se împletește cu tema paternității
și cu tema moștenirii, caracteristice romanului balzacian.
Tema paternității este o constantă a creației
lui G.Călinescu, ea apărând în toate romanele sale. La Balzac, paternitatea
este tema centrală a romanului „Moș Goriot”. În „Enigma Otiliei”, care inițial
ar fi trebuit să se intituleze „Părinții Otiliei”, majoritatea personajelor se
erijează în părinți ai orfanei Otilia. Costache Giurgiuveanu are față de ea
sentimente paterne, deși îi este doar tată adoptiv, dar aceste sentimente intră
în conflict cu avariția lui și cu caracterul său influențabil în raport cu
Aglae. Astfel, el întârzie să treacă banii pe numele Otiliei, în ciuda intervenției
lui Pascalopol, iar pentru casa pe care i-o construiește cumpără, din
zgârcenie, materiale ieftine și de proastă calitate.
Pascalopol, care o cunoaște pe Otilia de
mică, nu reușește să discearnă cât este dragoste paternă și cât, dragoste
virilă, în sentimentele lui față de ea. Pascalopol întruchipează,
compensatoriu, imaginea tatălui, oferindu-i protecție cu tact și cu delicatețe și
asigurându-i mijloace pentru ca ea să-și poată satisface capriciile.
Aglae se comportă cu Otilia ca o mamă
vitregă ce o consideră o concurentă a fiicei ei, Aurica.
Tema moștenirii scoate în evidență o
viziune sumbră asupra oamenilor care pun lăcomia de bani mai presus de orice
alte sentimente. Pentru moștenirea lui Costache Giurgiuveanu se luptă clanul
Tulea, condus de Aglae, și din care face parte și Stănică Rațiu, până ce
acesta, obținând prin furt banii lui Costache, divorțează de Olimpia, fiica
Aglaei și a lui Simion. Clanul Tulea vânează moștenirea lui Costache fără
niciun scrupul și fără nicio preocupare pentru soarta rudei lor. Când Costache
suferă primul atac cerebral, Aglae și familia ei îi ocupă casa „manu militari”
(militărește), veghind să nu dispară niciun obiect. Ei încearcă, printr-un
medic corupt, prieten al lui Stănică, să-l declare pe Costache iresponsabil,
pentru a-l pune sub interdicție și a-i administra ei averea. În cele din urmă,
Stănică, obținând prin furt banii lui Costache, divorțează de Olimpia, fiica
Aglaei și a lui Simion.
4.
Particularități de construcție a personajului.
Ca și Balzac, G.Călinescu realizează
personaje care, după modelul clasicismului, au o trăsătură de caracter
dominantă și care, în același timp, după modelul realist, sunt tipice pentru o
anumită categorie socială și integrate într-un mediu bine determinat.
Costache Giurgiuveanu întruchipează
avarul, putând fi comparat, din acest punct de vedere, cu Harpagon al lui Molière,
cu Grandet al lui Balzac sau cu Hagi Tudose al lui Delavrancea. Costache Giurgiuveanu este tatăl
vitreg al Otiliei și tutorele lui Felix.
Priceperea în afaceri și zgârcenia i-au
permis lui Giurgiuveanu să strângă o avere însemnată, pe care i-o vânează
rudele, în frunte cu sora lui, Aglae.
Apariția personajului, în expozițiune,
este pregătită, în spirit balzacian, de descrierea casei, între personaj și
mediu existând o strânsă legătură. Aspectul decrepit (degradat prin
îmbătrânire) al casei anunță bătrânețea personajului, iar faptul că locuința
lui este neîngrijită se va explica mai târziu nu prin lipsa de mijloace
materiale, ci prin zgârcenie.
Costache îi apare personajului-reflector,
Felix, ca un bătrânel ciudat, „un omuleț subțire și puțin încovoiat”, cu capul
atins „de o calviție totală”, cu o față aproape spână, cu buzele galbene de
fumat, acoperind „numai doi dinți vizibili, ca niște așchii de os” și clipind
ca „bufnițele supărate de o lumină bruscă”. Această caracterizare directă de
către narator este urmată de replica surprinzătoare a lui Costache adresată lui
Felix: „Nu stă nimeni aici.”, reacție care îl caracterizează indirect ca suspicios
față de oricine i-ar putea intra în casă, potențial pericol la adresa averii
sale, care pentru el, ca avar, reprezintă suprema preocupare.
Avariția reiese, indirect, din multiple
acțiuni ale personajului: ezită să-i dea Marinei bani pentru mâncare; când
Pascalopol îi dă, din greșeală, o sumă mai mare decât era necesar, Costache
nici nu se gândește să-i dea banii înapoi, primind cu stupoare sugestia Otiliei
în acest sens. De asemenea, Costache cheltuiește în folosul propriu bani din
averea lui Felix, pe care o administra, pretextând cumpărături imaginare.
În caracterizarea lui Costache, autorul
folosește procedeul personajului-martor. Cititorul află de la naratorul
omniscient informații despre ocupațiile lui Giurgiuveanu, despre sursele averii
lui, doar pe măsură ce Felix însuși le află cu surprindere: faptul că bătrânul
poseda un imobil de raport ale cărui camere le închiria de preferință la studenți
cărora le confisca obiectele, atunci când nu puteau plăti chiria; existența
restaurantului pe care intenționa să-l vândă și faptul ca dădea bani cu camătă.
5.
Relațiile dintre două personaje.
Relația dintre două personaje: Costache Giurgiuveanu și Otilia.
Relația dintre cele două personaje
ilustrează tema paternității, temă centrală a romanului, reflectată și în intenția
inițială a lui G.Călinescu de a intitula romanul „Părinții Otiliei”.
Costache Giurgiuveanu este tatăl vitreg
al Otiliei, ea fiind fiica din prima căsătorie a soției lui Giurgiuveanu. De
aceea, ea poartă numele de Mărculescu. Fata i se adresează totuși lui
Giurgiuveanu cu apelativul „papa”. Afecțiunea dintre ei este cea dintre părinte
și copil. Costache o numește „fetița” lui, iar Otilia are pentru el gesturi de
gingășie și, în anumite situații, îl ocrotește cu grație, Giurgiuveanu fiind sensibil
la aceste manifestări sentimentale.
Otilia este studentă la Conservator, fără
să fie preocupată de o carieră artistică. Ea este o fată cu preocupări
culturale (cântă la pian, în camera ei se găsesc romane franțuzești și nemțești),
dar este, în același timp, și ușor frivolă.
În seara sosirii în casa lui
Giurgiuveanu, Felix este cazat temporar în camera Otiliei, pentru că nu i se
pregătise încă o altă încăpere, deși se știa că va sosi. Imaginea camerei îi
sugerează de la început lui Felixceva din felul de a fi al Otiliei. În cameră
domnește o dezordine grațioasă, ce sugerează fata capricioasă, care deschide
toate sertarele, hotărându-se cu greu asupra toaletei sau asupra accesoriilor,
pe care le lasă apoi risipite. Recunoaștem aici procedeul balzacian al
caracterizării personajului prin mediul în care trăiește. Temperament de
artistă, Otilia este lipsită de simț
practic; ea nu se gândește, de exemplu, să-i pregătească tânărului așternut
pentru prima noapte petrecută de acesta în casa lor.
Când Costache Giurgiuveanu îi spune lui
Felix, la sosirea acestuia, că acolo nu stă nimeni, Otilia intervine,
amintindu-i tatălui ei vitreg identitatea tânărului și înțelegerea prealabilă
ca acesta să locuiască la ei. Otilia este conștientă de defectele lui Costache, pe care încearcă să
le remedieze cu dragoste filială, dar și cu un sentiment de jenă. De exemplu,
când Giurgiuveanu nu se gândește să-i restituie lui Pascalopol banii pe care
acesta i-i dăduse din greșeală, Otilia îl convinge să-i înapoieze.
În opinia mea, finalul este caracteristic
pentru întreaga relație dintre Costache și Otilia. Banii bătrânului sunt sustrași
de către Stănică, întrucât Costache nu se putea hotărî să se despartă de ei,
depunându-i la bancă pe numele Otiliei, așa cum îl sfătuia Pascalopol. Avariția
a fost, deci, mai tare decât dragostea paternă. În schimb, Otilia își manifestă
până la sfârșit dragostea dezinteresată față de tatăl ei vitreg; pe când clanul
Tulea este preocupat numai de moștenire, de bunurile materiale, ea părăsește
casa fără să ia niciun obiect de acolo, în afara lucrutilor strict necesare.
Relația dintre Otilia și Costache Giurgiuveanu scoate în evidență trăsături
care întregesc trăsăturile personajelor, evidențiind complexitatea acestora,
într-unul dintre cele mai importante romane realiste din literatura română.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu