Camil Petrescu, Jocul Ielelor
Ilustrează conceptul operaţional dramă, prin
referire la o operă literară studiată.Drama este specie a genului dramatic,
caracterizată prin ilustrarea vieţii reale într-un conflict complex şi puternic
al personajelor, cu întâmplări şi situaţii tragice, în care eroii au un destin
nefericit. Drama are o mare varietate tematică.
Drama Jocul ielelor îl are ca protagonist
pe Gelu Ruscanu, redactor şi director al ziarului socialist “Dreptatea socială”
care este în posesia unor date compromiţătoare asupra ministrului justuţiei
Şerban Saru-Sineşti.
Dorind să publice aceste date în numele
principiului adevărului absolut, Ruscanu se loveşte de împotrivirea camarazilor
săi de partid care ar dori să negocieze eliberarea unui muncitor bolnav în
schimbul nepublicării scrisorii.Eroul crede că adevărul trebuie cunoscut
indiferent de urmările pe care revelarea lui ar avea în vieţile oamenilor.
Aflând despre delapidarea săvârşită de
tatăl său în tinereţe, despre faptul că ministrul l-a ajutat în acea
împrejurare pe Grigore Ruscanu, eroul simte clătinându-se principiile sale
morale, ferm în ideile sale despre justiţie, el devine ambiguu când se
raportează la elementele concrete ale vieţii, conştientizează propria sa
duplicitate şi se sinucide. Înainte de aceasta, Gelu îşi recunoaşte
înfrângerea: “lumea asta din care îţi tragi hrana este atât de objectă încât nu
te tolerează decât cu preţul complicităţii.”
În dialogul său cu tovarăşul din partid,
Praida, se dezvăluie rigiditatea în convingerile abstracte. Praida numeşte
dreptatea lui Gelu Ruscanu inumană, “cel puţin abstractă” şi defineşte goana
lui după absolut ca pe o vrajă care a învăluit un flăcău ce a surprins într-o
noapte cu lună jocul ielelor.
Drama se defineşte astfel ca o creaţie ce
surprinde contradicţiile în care se zbat o conştiinţă şi o inteligenţă severă
cu ea însăşi. Este o meditaţie asupra absolutului înţeles ca o aspiraţie umană.
Scrie un eseu în care să prezinţi
trăsături ale unei poezii care aparţine unui scriitor din perioada paşoptistă.
Mezul Iernii de Vasile Alecsandri
IPOTEZĂ
Publicate în 1868-1869, în revista
Convorbiri literare, Pastelurile lui Alecsandri reprezintă o operă de
maturitate. Prin acest ciclu de poezii ale senzo-rialităţii şi ale relaţiei
nemijlocite cu natura, Vasile Alecsandri impune o nouă specie în literatura
română.
FORMULAREA ARGUMENTELOR
Vasile Alecsandri reprezintă un model
pentru mentalitatea scriitorului paşoptist. Opera sa se află la întretăierea
romantismului cu clasicismul, ca expresie a încercării de recuperare, într-un
timp relativ scurt, a diferenţelor dintre literatura română şi cea occidentală.
ARGUMENTARE
Deşi sunt publicate mai târziu,
Pastelurile reflectă o trăsătură a literaturii paşoptiste, coexistenţa
curentelor literare (clasicism, romantism), şi o temă specifică acestei
perioade, tema naturii. în general, poeziile aparţin clasicismului, prin
viziunea asupra naturii, prin impersonalitate şi optimism cosmic, prin expresie
şi echilibru compoziţional. Diferenţa faţă de precursori în abordarea temei
naturii reflectă diferenţa între romantism şi clasicism, între proiecţia
sensibilităţii în exterioritatea lumii şi înregistrarea obiectivă a
universului, cu armoniile, ritmurile şi dinamismul lui. însă ciclul se deschide
cu o poezie meditativă, de atmosferă, Serile la Mirceşti, în care atitudinea
eului liric se apropie de aceea eminesciană din poezia Singurătate.
Mezul iernei este un pastel
reprezentativ, datorită viziunii poetice clasiciste, a compoziţiei (alternanţa
static-dinamic) şi prin faptul că înfăţişează frumuseţea iernii, anotimp evocat
în mai multe creaţii ale ciclului: Iarna, Gerul, Viscolul, Bradul.
Tema poeziei este natura încremenită sub
încleştarea gerului, care compune tabloul „fantastic" al nopţii de iarnă.
Atitudinea poetică este admiraţia faţă de măreţia cosmică, de liniştea
absolută.
Impersonalitatea vocii lirice este
motivată de faptul că accentul se pune pe spectacolul naturii contemplate,
magnifică panoramă înregistrată obiectiv. Mărcile lexico-gramaticale ale eului
liric sunt minime: un verb la persona I singular, „văd, o,interjecţie, „o!",
punctele de suspensie şi propoziţii exclamative sau interogative. Ipostaza
poetică este aceea a unui spectator îndrăgostit de natură.
Titlul sugerează încremenirea naturii şi
atotputernicia iernii.
Compoziţional, poezia este alcătuită din
patru catrene cu caracter descriptiv, organizate în două secvenţe poetice, în
funcţie de alternanţa static-dinamic, specifică pastelurilor lui Alecsandri.
Primele trei strofe surprind predominant planul obiectiv, static, al naturii
neclintite. Ultima strofă, predominant subiectivă (prin frecvenţa mărcilor
eului liric), constituie a doua secvenţă poetică, dinamică prin prezenţa
imaginii de mişcare a unui element însufleţit din natură, lupul.
Descrierea zonei de câmpie, întinderea
copleşită de zăpadă, sugestia infinitului prin orizontalitate, predominarea
cromatică a albului, evitarea extremelor sălbăticiei excesive (muntele sau
marea) constituie o imagine-emblemă a echilibrului clasic şi a veşniciei
naturii.
Prima strofa din secvenţa statică este
tabloul nopţii de iarnă cu natura mineralizată de gerul atotputernic.
Alternează imagini vizuale şi auditive ale păduriţ şi câmpiei. Propoziţiile
exclamative dau plasticitate tabloului: „în păduri trăsnesc stejarii! E un ger
amar, cumplit?. Verbele „trăsnesc", „scârţâie" au valoare
onomatopeică sugerând încremenirea naturii. Epitetul dublu „ger amar, cumplit
are efect personificator. Epitetele „zăpada cristalină", „câmpii
strălucitoare" şi metafora „lan de diamanturf realizează, imaginea feerică
a nopţii de iarnă în planul terestru.
Această imagine este dezvoltată în
strofele a doua şi a treia, în tabloul grandios al naturii proiectate în plan
cosmic. Tabloul naturii-templu este de o frumuseţe solemnă şi se realizează
prin imagini artistice ale elementelor templului: coloane, făclii, altare,
orgă. Procesul de abstractizare se produce la nivelul figurilor de stil prin
trecerea de la comparaţie, „Fumuri albe se ridică în văzduhul scănteios/ Ca
înaltele coloane unui templu maiestos", la epitet „O! tablou măreţ, fantastic!...",
până la metaforă „nemărginitul templu". Feeria nopţii de iarnă,
grandiosul, sublimul, fantasticul, se realizează cu ajutorul epitetelor şi al
personificărilor: „luna îşi aprinde farul tainic de lumină", „crivăţul
pătrunde, scoţând note-ngrozitoare". Tabloul nocturn, misterul nopţii,
motivul lunii şi utilizarea hiperbolei sunt elemente romantice.
Ultimul catren constituie a doua secvenţa
poetică, tabloul dinamic, realizat în antiteză (procedeu romantic de
compoziţie) cu încremenirea din secvenţa statică, continuată şi aici, în
primele două versuri: „ Totul e în neclintire, fără viaţă, fără glas".
Propoziţia interogativă introdusă prin conjuncţie adversativă „Dar ce
văd?" impune perspectiva subiectivă şi aduce elementul dinamic, imaginea
lupului şi a prăzii sale, chiar dacă şi aceasta poartă sugestia morţii.
Nivelul fonetic şi prozodic
- pauzele marcate de punctele de
suspensie;
- muzicalitatea conferită de frecvenţa
unor vocale (e în prima strofă, i şi u în strofele a doua şi a treia).
Particularităţi prozodice clasice:
- patru catrene;
- măsura versurilor: 15-16 silabe;
- ritm trohaic;
- rimă împerecheată.
Nivelul morfosintactic
- verbele la timpul prezent sugerează
veşnicia naturii;
- expresivitatea adjectivului cu rol de
epitet; adjective fără grad de comparaţie;
- conjuncţia adversativă dar, în strofa a
JV-a - marchează alternarea static-dinamic, obiectiv- subiectiv;
- topica afectivă (inversiuni).
Nivelul lexico-semantic
- câmpul semantic al iernii: „ger",
„zăpada", ,fiimuri albe";
- câmpul semantic al nopţii: „luna",
„stele", „făclif;
- câmpul semantic al templului:
„coloane", „Jaclif, „altare", „orgă".
Nivelul stilistic
- puternicul imagism realizat prin
cultivarea epitetului, adesea în inversiune, a metaforei, a comparaţiei, a
personificării şi a hiperbolei.
CONCLUZIA
Mezul iernei de Vasile Alecsandri este un pastel
reprezentativ prin echilibru compoziţional şi claritate, tablou fantastic şi
grandios al nopţii de iarnă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu