Poezia romantică
Luceafărul de M. Eminescu
Poemul a fost publicat în aprilie 1883 , în ,,Almanahul Societătii
Academice Social-Literare ,,Romania Jună” din Viena , fiind apoi reprodus în
revista Convorbiri Literare şi inclus de Titu Maiorescu , în decembrie 1883 ,
în singurul volum antum a lui Eminescu.
Geneza : Mihai Eminescu a pornit de
la un basm popular, Fata în gradina de aur, basm cules de germanul Kunisch in
timpul unei călătorii în Muntenia, folosind şi motivul Zburătorului. Pe lângă
izvoarele folclorice, Mihai Eminescu a mai folosit şi izvoare
filozofice: concepţia despre geniu a lui Schopenhauer, elemente din filozofia
lui Kant şi Hegel, izvoare mitologice: mitologia greacă, indiană şi
creştină. Referindu-se la sensul poemului
sau, Mihai Eminescu preciza într-o notă pe manuscris: În descrierea unui voiaj
în ţările române, germanul Kunish povesteste leganda Luceafăarului. Aceasta
este povestea, iar intelesul alegoric ce i-am dat este că, dacă geniul nu
cunoaşte nici moarte, şi numele lui scapă de noaptea uitării, pe de altă parte
aici pe pământ nu e capabil de a ferici pe cineva, nici capabil de a fi
fericit. El n-are moarte, dar n-are nici noroc.
Tema ilustrează condiţia nefericită a omului de geniu într-o societate
care nu îi înţelege aspiraţiile.
Motive literare : motivul
incompatibilităţii, noaptea, castelul, luna, stelele, luceafărul, codrul,
florile de tei, marea etc.;
Structura compozitională:
Poemul ,,Luceafărul” este alcătuit
din 98 de catrene (392 de versuri) structurate în patru părti; acestea din urma
sunt subordonate la doua planuri: universal-cosmic şi uman-terestru.
Partea I(strofele 1-43) reuneste
planurile universal-cosmic şi uman-terestru , care aspiră unul spre celălalt,
ca în vechile mituri în care Cerul se logodea cu Pământul. Cuprinde o poveste de iubire între două
fiinţe aparţinând unor lumi diferite.
În incipit, apare formula traditională a
basmului popular, prin plasarea într-un timp mitic, nedeterminat. Fata de
împărat, prin calităţile sale, este unică şi are o descendenţă nobilă :
A fost odată ca-n poveşti,
A fost ca niciodată.
Din rude mari împărăteşti,
O prea frumoasă fată.
Şi era una la părinţi
Şi mândră-n toate cele,
Cum e Fecioara între sfinţi
Şi luna între stele.
Închisă în penumbra negrelor bolţi şi în ,,cercul strâmt” al destinului
său, frumoasa fata are nostalgia stelei natale.
De aici ardoarea invocaţiei
repetate (,,Cobori in jos, luceafar blând”) şi dorinţa ca domnul nopţii ei să
devină om.
Luceafãrul reprezintă
planul universal-cosmic şi este atras de materie, prin forţa iubirii.
Puterea acestui sentiment îl determină să
coboare în teluric şi să-şi schimbe, de două ori , fiinţa. O apariţie este
angelică, iar cealaltă, demonică. Transformarea nu poate fi însă dusă până la
capăt, iubitul ceresc al fetei rămânând, în esenţă, egal cu el însusi: ,,Eu
sunt luceafãrul de sus”.
De aici, recea lui imobilitate care o face pe fata de
împarat să-l vadă ca pe un mort şi să-i ceară a deveni muritor ca ea.
Concluzia ar fi că planul
universal-cosmic nu- şi poate schimba esenţa eternă, el aparţinându-i
Demiurgului (Creatorului Universului).
În partea a II-a(strofele 44-64) domină
planul terestru.
Acesta este reprezentat de idila dintre
cei doi pământeni: pajul Catalin (,,viclean copil de casă”) şi fata de
împărat devenită prin analogie, Catalina.
Planul terestru are ca metaforă esenţială ,,ungherul” (în care are loc
prima întalnire dintre cei doi tineri), simbolizând limitele şi îngustimea
destinului uman, concluzia ar fi, ca, în plan uman, ,,toţi se nasc spre a
muri”.
Luceafărul rămâne doar o aspiraţie, un
ideal, iar Cătălina aude chemarile planului cosmic tot mai îndepartat.
În
partea a III-a(strofele 65-85 inclusiv) domină planul universal-cosmic.
Este prezentată călătoria
Luceafărului în Cosmos, printre sferele cereşti, spre Demiurg spre a-i cere
dezlegarea de la veşnicie. Aceasta ilustrează setea de cunoaştere a omului de
geniu, dorinţa de a descifra taina iubirii absolute.
Fiind parte integrantă a
Demiurgului (,,Din tot eternul meu intreg / Tu esti a treia parte”), lui
Hyperion nu-i poate fi dăruită condiţia de muritor, întrucât acesta ar însemna
moartea întregii creaţii.
Cuvintele Demiurgului: ,,Noi nu
avem nici timp, nici loc / Şi nu cunoastem moarte” denumesc planul
universal-cosmic. Acesta îşi exprimă profundul dispreţ faţă de lumea meschină
şi superficială şi îi cere să privească spre pâmânt.
Partea a IV-a(strofele 86-98) este subordonată
şi ea ambelor planuri.
Cătălin şi Cătălina îşi spun şoapte de dragoste într-un peisaj tipic
eminescian, asezaţi sub teii în floare: ,,Cãci este sara-n asfintit
Şi
noaptea o sã-nceapã;
Rãsare luna liniştit
Şi tremurând din apã.”
În spaţiul său cosmic, Hyperion-geniul se va retrage în recea
eternitate, privind cu senină detaşare măruntele fiinţe trecătoare. În final,
el îşi exprimă dispreţul faţă de incapacitatea acestei societăţi de a-şi depăşi
propriile limite:
,, - Ce-ţi pasă ţie, chip de lut,
Dac-oi fi eu sau altul?
Trăind în cercul vostru strâmt
Norocul vă petrece,
Ci eu în lumea mea mă simt
Nemuritor şi rece.”
Structura compoziţională a poemului
,,Luceafarul” se caracterizează printr-o perfectă simetrie sugerând, parcă, armonia cosmică.
Limbajul artisticse caracterizează prin :
-Limpezimea clasica, obtinută
printr-un proces de scuturare a podoabelor stilistice (Tudor Vianu). Poetul
renuntă la ornamentele bogate obtinând o expresie poetică de o mare simplitate
şi rafinament. A folosit adjective mai puţine pentru a nu încărca textul cu
elemente descriptive: în 392 de versuri apar numai 89 de adjective, câteva cu
frecvenţă mai mare : mândru, frumos, bând, dulce, viu etc.
-Exprimare gnomică, aforistică,
cuprinzând expresii care contin maxime, sentinţe, formulate în chip memorabil.
-Expresii şi constructii populare (împle,
a răzima etc) ;
-Folosirea a foarte putine neologisme: demon, himeric,
ideal, palat.
Elemente de versificaţie : ritm iambic,
măsura de 7-8 silabe şi rimă încrucişată.
Luceafărul lui Eminescu este un poem
romantic prin:
-
tema condiţiei omului de geniu; -relaţia geniu-societate; -alternarea
planului terestru cu cel cosmic; -amestecul speciilor (meditaţie, elegie,
idilă, pastel).
-
sursele de inspiraţie populare şi filosofice;
-
motive literare romantice: motivul incompatibilităţii (Luceafărul şi
fata de împărat aparţin unor lumi diferite), marea călătorie a Luceafărului
printre sferele cereşti, noaptea, castelul, luna, stelele, codrul, florile de tei, marea etc.;
-
antiteza, ca procedeu romantic: Luceafărul coboară pe pământ în două
ipostaze : angelică,
O, eşti frumos cum numa-n vis
Un înger se arată
şi demonică: O, eşti frumos cum numa-n vis / Un demon se
arată.
De asemenea, apare antiteza între omul de
geniu şi oamenii comuni : Ei doar au stele cu noroc/
Şi prigoniri de soarte,/Noi nu avem nici
timp, nici loc,/ Şi nu cunoaştem moarte.
Aşadar, viziunea romantică este
dată de structură, de temă, de relaţia geniu-societate, de alternarea planului
terestru cu cel cosmic, de amestecul speciilor (elegie, meditaţie, idilă,
pastel) etc.
Pentru ilustrarea condiţiei geniului,
poemul, sinteză a operei poetice eminesciene, armonizează atât teme, motive,
elemente de imaginar poetic, atitudini romantice, procedee artistice, cât şi
simboluri ale eternităţii şi ale morţii.
Poezia romantică
Luceafărulde M. Eminescu
Poemul a fost publicat în aprilie
1883 , în ,,Almanahul Societătii Academice Social-Literare ,,Romania Jună” din
Viena , fiind apoi reprodus în revista Convorbiri Literare şi inclus de Titu
Maiorescu , în decembrie 1883 , în singurul volum antum a lui Eminescu.
Geneza : Mihai Eminescu a pornit de
la un basm popular, Fata în gradina de aur, basm cules de germanul Kunisch in
timpul unei călătorii în Muntenia, folosind şi motivul Zburătorului. Pe lângă
izvoarele folclorice, Mihai Eminescu a mai folosit şi izvoare
filozofice: concepţia despre geniu a lui Schopenhauer, elemente din filozofia
lui Kant şi Hegel, izvoare mitologice: mitologia greacă, indiană şi
creştină. Referindu-se la sensul
poemului sau, Mihai Eminescu preciza într-o notă pe manuscris: În descrierea
unui voiaj în ţările române, germanul Kunish povesteste leganda Luceafăarului.
Aceasta este povestea, iar intelesul alegoric ce i-am dat este că, dacă geniul
nu cunoaşte nici moarte, şi numele lui scapă de noaptea uitării, pe de altă
parte aici pe pământ nu e capabil de a ferici pe cineva, nici capabil de a fi
fericit. El n-are moarte, dar n-are nici noroc.
Tema ilustrează condiţia nefericită a omului de geniu într-o societate
care nu îi înţelege aspiraţiile.
Motive literare : motivul
incompatibilităţii, noaptea, castelul, luna, stelele, luceafărul, codrul,
florile de tei, marea etc.;
Structura compozitionată:
Poemul ,,Luceafărul” este alcătuit
din 98 de catrene (392 de versuri) structurate în patru părti; acestea din urma
sunt subordonate la doua planuri: universal-cosmic şi uman-terestru.
Partea I(strofele 1-43) reuneste
planurile universal-cosmic şi uman-terestru , care aspiră unul spre celălalt,
ca în vechile mituri în care Cerul se logodea cu Pământul. Cuprinde o poveste de iubire între două
fiinţe aparţinând unor lumi diferite.
În incipit, apare formula traditională a
basmului popular, prin plasarea într-un timp mitic, nedeterminat. Fata de
împărat, prin calităţile sale, este unică şi are o descendenţă nobilă :
A fost odată ca-n poveşti,
A fost ca niciodată.
Din rude mari împărăteşti,
O prea frumoasă fată.
Şi era una la părinţi
Şi mândră-n toate cele,
Cum e Fecioara între sfinţi
Şi luna între stele.
Închisă în penumbra negrelor bolţi şi în ,,cercul strâmt” al destinului
său, frumoasa fata are nostalgia stelei natale.
De aici ardoarea invocaţiei
repetate (,,Cobori in jos, luceafar blând”) şi dorinţa ca domnul nopţii ei să
devină om.
Luceafãrul reprezintă
planul universal-cosmic şi este atras de materie, prin forţa iubirii.
Puterea acestui sentiment îl determină să
coboare în teluric şi să-şi schimbe, de două ori , fiinţa. O apariţie este
angelică, iar cealaltă, demonică. Transformarea nu poate fi însă dusă până la
capăt, iubitul ceresc al fetei rămânând, în esenţă, egal cu el însusi: ,,Eu
sunt luceafãrul de sus”.
De aici, recea lui imobilitate care o face pe fata de
împarat să-l vadă ca pe un mort şi să-i ceară a deveni muritor ca ea.
Concluzia ar fi că planul
universal-cosmic nu- şi poate schimba esenţa eternă, el aparţinându-i
Demiurgului (Creatorului Universului).
În partea a II-a(strofele 44-64) domină
planul terestru.
Acesta este reprezentat de idila dintre
cei doi pământeni: pajul Catalin (,,viclean copil de casă”) şi fata de
împărat devenită prin analogie, Catalina.
Planul terestru are ca metaforă esenţială ,,ungherul” (în care are loc
prima întalnire dintre cei doi tineri), simbolizând limitele şi îngustimea
destinului uman, concluzia ar fi, ca, în plan uman, ,,toţi se nasc spre a
muri”.
Luceafărul rămâne doar o aspiraţie, un
ideal, iar Cătălina aude chemarile planului cosmic tot mai îndepartat.
În
partea a III-a(strofele 65-85 inclusiv) domină planul universal-cosmic.
Este prezentată călătoria Luceafărului în Cosmos, printre sferele
cereşti, spre Demiurg spre a-i cere dezlegarea de la veşnicie. Aceasta
ilustrează setea de cunoaştere a omului de geniu, dorinţa de a descifra taina
iubirii absolute.
Fiind parte integrantă a
Demiurgului (,,Din tot eternul meu intreg / Tu esti a treia parte”), lui
Hyperion nu-i poate fi dăruită condiţia de muritor, întrucât acesta ar însemna
moartea întregii creaţii.
Cuvintele Demiurgului: ,,Noi nu
avem nici timp, nici loc / Şi nu cunoastem moarte” denumesc planul
universal-cosmic. Acesta îşi exprimă profundul dispreţ faţă de lumea meschină
şi superficială şi îi cere să privească spre pâmânt.
Partea a IV-a(strofele 86-98) este subordonată
şi ea ambelor planuri.
Cătălin şi Cătălina îşi spun şoapte de dragoste într-un peisaj tipic
eminescian, asezaţi sub teii în floare:
,,Cãci este sara-n asfintit
Şi noaptea o sã-nceapã;
Rãsare
luna liniştit
Şi tremurând din apã.”
În spaţiul
său cosmic, Hyperion-geniul se va retrage în recea eternitate, privind cu senină
detaşare măruntele fiinţe trecătoare. În final, el îşi exprimă dispreţul faţă
de incapacitatea acestei societăţi de a-şi depăşi propriile limite:
,, - Ce-ţi pasă ţie, chip de lut,
Dac-oi fi eu sau altul?
Trăind în cercul vostru strâmt
Norocul vă petrece,
Ci eu în lumea mea mă simt
Nemuritor şi rece.”
Structura compoziţională a poemului
,,Luceafarul” se caracterizează printr-o perfectă simetrie sugerând, parcă, armonia cosmică.
Limbajul artisticse caracterizează prin :
-Limpezimea clasica, obtinută
printr-un proces de scuturare a podoabelor stilistice (Tudor Vianu). Poetul
renuntă la ornamentele bogate obtinând o expresie poetică de o mare simplitate
şi rafinament. A folosit adjective mai puţine pentru a nu încărca textul cu elemente
descriptive: în 392 de versuri apar numai 89 de adjective, câteva cu frecvenţă
mai mare : mândru, frumos, bând, dulce, viu etc.
-Exprimare gnomică, aforistică,
cuprinzând expresii care contin maxime, sentinţe, formulate în chip memorabil.
-Expresii şi constructii populare (împle,
a răzima etc) ;
-Folosirea a foarte putine neologisme: demon, himeric,
ideal, palat.
Elemente de versificaţie : ritm iambic,
măsura de 7-8 silabe şi rimă încrucişată.
Luceafărul lui Eminescu este un poem
romantic prin:
-
tema condiţiei omului de
geniu; -relaţia geniu-societate; -alternarea planului terestru cu cel cosmic;
-amestecul speciilor (meditaţie, elegie, idilă, pastel).
-
sursele de inspiraţie populare şi filosofice;
-
motive literare romantice: motivul incompatibilităţii (Luceafărul şi
fata de împărat aparţin unor lumi diferite), marea călătorie a Luceafărului
printre sferele cereşti, noaptea, castelul, luna, stelele, codrul, florile de tei, marea etc.;
-
antiteza, ca procedeu romantic: Luceafărul coboară pe pământ în două
ipostaze : angelică,
O, eşti frumos cum numa-n vis
Un înger se arată
şi demonică: O, eşti frumos cum numa-n vis / Un demon se
arată.
De asemenea, apare antiteza între omul de
geniu şi oamenii comuni : Ei doar au stele cu noroc/
Şi prigoniri de soarte,/Noi nu avem nici
timp, nici loc,/ Şi nu cunoaştem moarte.
Aşadar, viziunea romantică este
dată de structură, de temă, de relaţia geniu-societate, de alternarea planului
terestru cu cel cosmic, de amestecul speciilor (elegie, meditaţie, idilă,
pastel) etc.
Pentru ilustrarea condiţiei geniului,
poemul, sinteză a operei poetice eminesciene, armonizează atât teme, motive,
elemente de imaginar poetic, atitudini romantice, procedee artistice, cât şi
simboluri ale eternităţii şi ale morţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu