POEZIA MODERNISTĂ
INTERBELICĂ
TESTAMENT de Tudor Arghezi
Poezia
„Testament” deschide volumul de debut al lui Arghezi din 1927. Titlul acestui
volum, „Cuvinte potrivite”, provine dintr-o sintagmă din această poezie: „Din
graiul lor cu-ndemnuri pentru vite / Eu am ivit cuvinte potrivite”. Situarea
poeziei la începutul volumului evidențiază funcția programatică pe care i-o
conferă autorul.
Poezia
„Testament” este o artă poetică, adică o creație în versuri, care exprimă
concepția autorului despre poezie și despre misiunea poetului. Arte poetice au
scris, printre alții, Horațiu, în literatura Antichității romane, Boileau în
clasicismul francez, Verlaine în simbolism, iar în literatura română, M. Eminescu
(„Epigonii”, „Criticilor mei”), G. Coșbuc („Poetul”), O.Goga („Rugăciune”),
L.Blaga („Eu nu strivesc corola de minuni a lumii”).
Creația
lui Arghezi a fost realizată într-un interval de aproape 70 de ani, acoperind
întreaga primă jumătate a secolului al XX-lea și aparținând unui modernism care
valorifică și tradiția, dar în forme originale. Arghezi este considerat de unii
critici (de exemplu, de M.Ralea) creatorul care a declanșat cea mai mare
revoluție a limbajului poetic românesc, după aceea produsă de M.Eminescu.
Poezia
„Testament” se încadrează în modernism prin estetica urâtului, prin
valorificarea lirică a unor cuvinte și expresii pe care poezia tradițională nu
le accepta, prin asocieri inedite de imagini și prin structură, fiind alcătuită
din strofe de dimensiuni inegale.
Titlul
„Testament” semnifică moștenirea spirituală pe care o lasă poetul unui fiu
spiritual. Cu același sens, apare acest titlu și la Ienăchiță Văcărescu, unul
dintre primii poeți culți din literatura română, care lăsa urmașilor săi
Văcărești, ca moștenire, „creșterea limbii românești / Și-a patriei cinstire”.
În literatura universală, titlul „Testament” apare la poetul francez Villon,
din creația căruia Arghezi a tradus.
Poezia
„Testament” are forma unui monolog liric adresat, persoana a doua singular
indicându-l pe fiul spiritual căruia poetul îi transmite moștenirea.
Poetul
se consideră continuatorul generațiilor de țărani, truditori ai pământului,
care au urcat din greu, de-a lungul veacurilor, spre lumina culturii.
Eforturile acestora sunt exprimate prin imagini de o mare concretețe:„Prin râpi
și gropi adânci, suite de bătrânii mei pe brânci”.
Modest,
poetul se consideră doar o verigă din acest lanț al evoluției. El este,
metaforic spus, „un nume adunat pe-o carte”, reprezintă o trepată a urcușului
generațiilor spre lumină. Prin rolul pe care i-l atribuie cărții, Arghezi își
exprimă concepția privind raportul dintre poezie și social. Ea este
îndreptățirea, în domeniul cultural, a existenței înaintașilor și, în același
timp, atestă drepturile urmașilor. Pentru a exprima acest rol al creației
poetice, Arghezi folosește arhaismul „hrisov”, ce desemnează documentul care
atesta, în trecut, dreptul de proprietate asupra pământului.
Arghezi
insistă asupra temei sociale din poezie, creația lui lirică exprimând
suferințele și aspirațiile robilor pământului. Dar, în viziunea lui, socialul
se convertește în estetic, capătă o formă artistică ce-l face să nu fie
receptat ca atare de cititorul nepregătit. Revolta adunată de secole apare sub
forma frumosului artistic: „Veninul strâns l-am preschimbat în miere”. Poezia
apare astfel ca o alchimie ce transformă în aur materiile impure. Convertită în
estetic, revolta nu este înțeleasă de stăpân, acesta delectându-se cu arta
exprimării ei: „Robul a scris-o, domnul o citește, / Făr-a cunoaște că-n
adâncul ei / zace mânia bunilor mei”.
Arghezi
a introdus în poezia românească estetica urâtului, după modelul lui Baudelaire
din volumul „Florile răului”. Estetica urâtului presupune extinderea
inspirației poetice asupra unor zone respinse de poezia tradițională. Ea
presupune, de asemenea, introducerea în poezie a unor cuvinte considerate până
atunci nepoetice. Estetica urâtului mai înseamnă și o intuiție profundă asupra
realului, care își desoperă astfel frumuseți invizibile pentru privitorul
superficial și convențional. Estetica urâtului este sugerată în poezia
„Testament” prin versurile: „Făcui din zdrențe muguri și coroane” și „Din bube, mucegaiuri și noroi, / Iscat-am
frumuseți și prețuri noi”.
Arta
poetică argheziană se caracterizează printr-o transformare a uneltelor de
lucrat pământul în instrumente de scris: „Ca să schimbăm acum, întâia oară, /
Sapa-n condei și brazda-n călimară”. Munca ogorului se convertește în strădania
poetului, care prelucrează cuvintele, depunând același efort ca al țăranului
care muncește ca să facă pământul roditor.
Sintagma
metaforică „cuvinte potrivite” arată că Arghezi concepe rolul poetului ca pe
acela al unui meșteșugar, care făurește poezia lucrând din greu asupra cuvintelor.
Munca asupra textului este exprimată și în versul „frământate mii de
săptămâni”,
În
poezia „Testament” este exprimată și concepția lui Arghezi despre raportul
dintre inspirație și tehnică poetică. Curentele de factură clasicistă au
privilegiat meșteșugul, tehnica poetică. Romantismul a pus accentul pe
inspirație. Poetul modernist concepe o sinteză între cele două, folosind
metafora „slova de foc”, pentru inspirație, și „slova făurită”, pentru
meșteșugul poetic, îmbinarea lor fiind exprimată printr-o imagine profund
originală: „Slova de foc și slova făurită, împerecheate-n carte, se mărită / Ca
feirul cald îmbrățișat în clește”.
Considerându-se
un continuator al tradiției, Arghezi este, în același timp, unul dintre cei mai
importanți creatori moderniști ai perioadei interbelice
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu