EU NU
STRIVESC COROLA DE
MINUNI A LUMII
de
Lucian Blaga
Poezia
„Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” deschide volumul de debut al lui
Lucian Blaga, „Poemele luminii”, apărut în 1919. Situarea poeziei la începutul
volumului evidențiază funcția programatică pe care i-o conferă autorul.
Poezia
„Eu nu strivesc...” este o artă poetică, adică o creație în versuri, care
exprimă concepția autorului despre poezie și despre misiunea poetului. Arte
poetice au scris, printre alții, Horațiu, în literatura Antichității romane,
Boileau în clasicismul francez, Verlaine în simbolism, iar în literatura
română, M. Eminescu („Epigonii”, „Criticilor mei”), O.Goga („Rugăciune”),
T.Arghezi („Testament”)
Arta
poetică a lui L.Blaga are o importantă componentă filozofică. Apar în această
poezie, în formă metaforică, idei pe care Blaga le va dezvolta mai târziu în
opera sa filozofică intitulată „Cunoașterea luciferică”, din cadrul „Trilogiei
cunoașterii”.
L.Blaga
a fost nu numai un mare poet, ci și un important filozof, creatorul unuia
dintre puținele sisteme filozofice din cultura românească. El considera că omul
nu poate dobândi cunoașterea absolută, pentru că Marele Anonim a impus cenzura
transcendentă. În concepția lui Blaga, în urma oricărui proces de cunoaștere
rămâne ceva misterios, care devine la rândul lui obiect al cunoașterii, o zonă
de mister persistând însă la infinit.
Din
punctul de vedere al atitudinii față de mister, există, în viziunea lui Blaga,
două tipuri de cunoaștere: paradisiacă și luciferică. Cunoașterea paradisiacă
este cunoașterea rațională, științifică. Ea consideră că misterul ar putea fi
eliminat integral, dar acest lucru fiind imposibil – în concepția lui Blaga –
cunoașterea paradisiacă escamotează (ascunde, trece cu vederea) zone importante
ale realității. În schimb, reprezentanții cunoașterii luciferice sunt conștienți
de faptul că misterul nu va putea fi luminat niciodată integral și își propun
să-l accentueze, să-l potențeze.
Această
idee filozofică stă la baza poeziei „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii”,
care este construită pe un sistem de antiteze între cunoașterea luciferică,
desemnată prin metafora „lumina mea”, și cunoașterea paradisiacă, exprimată
prin metafora „lumina altora”. Opozițiile dintre cei doi termeni sunt fie
explicite („lumina altora / sugrumă vraja”, „dar eu, / eu cu lumina mea sporesc
a lumii taină”), fie implicite (faptul că „eu nu ucid cu mintea tainele”
presupune că „lumina altora” le ucide).
„Corola
de minuni a lumii” este o metaforă revelatorie a frumuseților universului, iar
enumerația „flori, ochi, buze, morminte” exprimă câteva dintre ele, din
domeniul vegetalului, al umanului, al afectivului, al amintirii și al morții.
Metafora
revelatorie este – în cadrul terminologiei folosite de Blaga – metafora ce
dezvăluie esența fenomenelor, în timp ce metafora plasticizantă se referă doar
la aspectul lor de suprafață.
Comparația
dezvoltată a cunoașterii luciferice cu lumina lunii plasticizează ideea potențării
misterului. Finalul poeziei exprimă condiția cunoașterii poetice ca ipostază a
cunoașterii luciferice. Această condiție este iubirea: „căci eu iubesc și flori
și ochi și buze și morminte”.
Caracterul
modernist al poeziei lui Blaga constă în problematica filozofică exprimată
artistic prin metafora revelatorie și în prozodia ce folosește versul alb (cu
măsură variabilă, lipsit de rimă și de ritm). Textul poetic nu este divizat în
strofe, ci reprezintă o continuitate subliniată și de ingambament (continuarea
propoziției de la un vers la altul) și prin scrierea cu literă mică a
cuvintelor de la începutul versurilor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu