Moromeţii
de Marin Preda
Romanul este specia genului epic,
în proză, de mare întindere, cu acţiune complexă care se poate desfăşura pe mai
multe planuri, cu personaje numeroase, bine individualizate.
Romanul „Moromeţii” de M. Preda se
încadrează în perioada postbelică a literaturii române fiind publicat în 1955
(I volum) şi 1967 (al doilea volum).
Tema literară oglindeşte lumea
satului românesc din Câmpia Dunării, înfăţişat în două perioade distincte: anul
1937, când viaţa se scurgea aici fără conflicte mari”
(I volum) şi perioada de după 1955, când
colectivizarea duce la dispariţia clasei ţăranilor proprietari de pământ.
Titlul face trimitere la povestea
destrămării unei familii de ţărani din satul Siliştea-Gumeşti, familie
numeroasă ce se confruntă cu multe greutăţi.
Perspectiva narativă:
Perspectiva naratorului obiectiv se
completează prin aceea a reflectorilor (Ilie Moromete în vol I şi Niculae
Moromete în vol II) şi a informatorilor (personaje martore ale evenimentelor pe
care le narează ulterior, spre ex. Parizianu, care povesteşte despre vizita lui
Moromete la Bucureşti).
Subiectul – I volum:
Acţiunea romanului începe cu câţiva
ani înaintea celui de-al doilea război mondial, când timpul era foarte răbdător
cu oamenii, viaţa scurgându-se fără conflicte mari.
Cel dintâi moment care adună
familia este cina, descrisă ca un ritual străvechi, neschimbat de sute de ani.
Tatăl, Ilie Moromete, se căsătorise pentru a doua oară cu Catrina, care era cu
zece ani mai tânără decât el. Acesta adusese din prima căsătorie trei feciori
(Paraschiv, Nilă şi Achim), iar Catrina venise cu o fată, Tita. La aceştia se
adaugă Niculae şi Ilinca, din căsătoria lui Ilie cu Catrina.
Cina dezvăluie şi relaţiile din sânul
familiei: neînţelegerile dintre fraţi, lipsa de respect a celor trei
feciori faţă de mama lor vitregă,
poziţia autoritară a tatălui, nemulţumirea mezinului care este trimis în
fiecare zi să pască oile, deşi el ar vrea să meargă la şcoală.
Având datorii la bancă şi impozite
de plătit, Ilie acceptă să-i vândă vecinului său, Tudor Bălosu, salcâmul din
fundul grădinii. Tăierea salcâmului, săvârşită duminica în zori, când femeile
îşi boceau morţii în cimitir, reprezintă primul semn al declinului familiei.
Cum nici banii luaţi pe salcâm nu
acoperă datoriile la bancă, feciorii lui din prima căsătorie (sfătuiţi de
Maria, sora lui Ilie, poreclită Guica), îi propun tatălui un plan : Achim să
plece la Bucureşti cu oile, iar din vânzarea laptelui şi a brânzei, să câştige
banii necesari.
În cele din urmă, Moromete acceptă
fără să bănuiască adevăratele intenţii ale celor trei. Acestea vor ieşi la
iveală abia după seceriş, când Paraschiv şi Nilă fură caii, o parte din zestrea
fetelor şi banii din ladă, luând şi ei drumul spre capitală.
După fuga feciorilor, Moromete
rămâne mai sugrumat de datorii decât înainte, fiind nevoit să vândă două loturi
de pământ şi o parte de grădină.
Celelalte planuri de acţiune sunt
reprezentate de destinele altor familii.
Birică (un băiat sărac din sat) şi
Polina (fiica lui Tudor Bălosu) se căsătoresc din dragoste, fără zestrea
cuvenită din partea părinţilor fetei şi de aceea viaţa lor se transformă
într-un calvar, fiind salvată numai de puterea sentimentelor ce îi unesc.
Pentru a-şi construi casă, tânărul este nevoit să vândă o parte din pământul ce i se cuvine.
Vasile Boţoghină se ceartă cu soţia
lui deoarece ar vrea să vândă un lot de pământ pentru a avea bani să se trateze
de plămâni.
Drama familiei Ţugurlan este că
făcuseră şapte copii, însă in fiecare an puneau câte o cruce „proaspătă” la
stâlpul porţii. Tatăl devine certăreţ, agresiv şi, în cele din urmă, este
arestat deorece se bate cu şeful de post şi cu fiul primarului.
Viaţa satului Siliştea-Gumeşti este
sugestiv redată prin scene memorabile: citirea ziarului în Poiana lui Iocan,
pregătirea premilitară, încasarea impozitului, serbarea de sfârşit de an,
chemarea fetelor la poartă prin fluieratul băieţilor, jocul căluşarilor etc.
Primul volum se încheie prin schimbarea
perspectivei asupra timpului „care nu mai avea răbdare” , prevestind frământări
şi schimbări mari în lumea satului.
Volumul al doilea:
Moromete începe să facă negoţ, câştigă
bani buni, dar pe Niculae nu-l mai lasă la şcoală. Merge la Bucureşti spre a-i
convinge pe cei trei să se întoarcă acasă, însă nu reuşeşte.
Destrămarea familiei continuă cu moartea
lui Nilă în război şi a lui Paraschiv din cauza tuberculozei.
Ilie Moromete decade, autoritatea lui
scade atât în familie, cât şi în sat, rupe relaţiile cu vechii prieteni,
Catrina îl părăseşte. Din când în când îl vizitează Niculae, devenit activist
de partid, dar opiniile lor diferite îi îndepărtează şi mai mult.
Din cauza colectivizării, ţăranii trăiesc
o adevărată dramă, rămân fără vite şi fără loturile de pământ.
Niculae este trimis în satul natal spre a
supraveghea strângerea cotelor şi predarea lor către stat, însă nu face faţă intrigilor
şi este nevoit să îşi dea demisia.
Îşi continuă studiile, devenind inginer
horticultor şi se căsătoreşte cu o asistentă medicală, fiică de ţărani.
Ultimele capitole ilustrează moartea
bătrânului Moromete (având aproape 80 de ani), fără zbucium, fără dramatism,
venită ca un firesc al vieţii. Căzut la pat, îşi exprimă crezul său de viaţă,
spunându-i doctorului : „Domnule, eu întotdeauna am dus o viaţă independentă!”
Personajul Ilie Moromete
Modelul literar de la care pleacă M.
Preda în constituirea personajului este tatăl său, Tudor Călăraşu.
Ilie Moromete este personajul central al
operei, reprezentând, în lumea complexă a satului, tipul ţăranului
„independent”, inteligent, harnic şi înţelept, dornic de a-şi păstra
pământurile şi a menţine laolaltă pământurile.
Este caracterizat în mod direct de către
narator: „Era cu 10 ani mare decât Catrina şi acum avea acea vârstă între
tinereţe şi bătrâneţe când numai nenorociri sau bucurii mari mai pot schimba
firea cuiva”. Autocaracterizarea realizată la finalul romanului scoate în
evidenţă libertatea individului, în ciuda constrângerilor istoriei: „Domnule,
eu întotdeauna am dus o viaţă independentă”.
Caract. indirectă se desprinde din
gesturile, faptele, vorbele, gândurile personajului, dar şi din relaţia cu celelalte
personaje.
Autorul se axează pe episoade
semnificative din eforturile pentru achitarea “foncierii”, pregătirea
viitorului celor trei fii si a celor doua fiice, găsirea unei solutii pentru
trimiterea lui Nicolae la scoală. Păstrarea neatinsă a lotului de pamant primit
după război înseamnă libertate, independenţă de acţiune, o condiţie a vechilor
"bucurii": discuţii prelungite în poiana fierariei lui Iocan,
ceasurile de visare ciudată de pe stanoagă, drumurile încarcate de mari
speranţe la munte, discutiile cu oamenii inteligenti cum era Cocoşilă.
El se particularizează printre
ceilalţi ţărani prin: plăcerea de a vorbi, darul povestirii, bucuria
contemplaţiei, inteligenţă, fantezie, umor, ironia ascuţită, disimularea etc.
Tehnica amânării intervine atunci când Moromete încearcă să tărăgăneze o
decizie care nu îi convine (spre exemplu, scena cu Jupuitu care vine pentru
încasarea impozitelor).
Prestigiul lui Moromete în sat se datorează şi
calităţilor lui intelectuale : citeşte presa în poiana lui Iocan, o comentează
cu interes, iese la poartă şi adresează cuvinte oamenilor care trec pe drum
Este o fire autoritară, el fiind
adevăratul conducător al familiei numeroase , greu de tinutin frau, luând deciziile cele mai importante :
vinderea salcâmului, împrumutul banilor de la Aristide, plecarea lui Achim cu
oile la Bucureşti,vinderea pământului etc.
Însă,
autoritatea, ironia ascutită adresată copiilor sau Catrinei , cuvintele
deseori jignitoare (ca sa se mire prostii) , educaţia dură în spiritul muncii
şi hărniciei (mă , se vede că nu sunteţi munciţi, mă) se dovedesc ineficiente
deoarece, cu toată strădania tatălui de a păstra pământul întreg ca sa le
asigure traiul , nu poate scapa familia de la destramare .
Este considerat de către Ov. S.
Crohmălniceanu un „om sucit, cu toane, imprevizibil”, având un comportament
bizar, ceea ce determină înstrăinarea lui de familie.Educaţia dură, în spiritul
muncii se dovedeşte ineficientă pentru că nu poate scăpa familia de la
destrămare.
Mulţi critici l-au considerat
un filozof, un contemplativ inteligent, temperat, iubind liniştea şi mai ales
libertatea, independenţa de gândire şi exprimare a opiniilor.
Limbajul
artistic se caracterizează prin limpezime, naturaleţe, oralitate, lipsa
podoabelor, îmbinarea stilului direct cu cel indirect
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu