Patul lui procust
de Camil Petrescu (autor canonic)
roman subiectiv modern
roman subiectiv de analiza psihologica
Al doilea roman al lui Camil Petrescu,
"Patul lui Procust", apare in 1933, la numai trei ani dupa
"Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi" si constituie,
pentru literatura romana, un eveniment deosebit, cu totul novator, consolidand
astfel romanul romanesc modern. Adept al modernismului lovinescian, Camil
Petrescu este cel care, prin opera lui, fundamenteaza, principiul
sincronismului, altfel spus, contribuie la sincronizarea literaturii romane cu
literatura europeana (europenizarea literaturii romane), prin aducerea unor noi
principii estetice ca autenticitatea, substantialitatea, relativismul si prin
crearea personajului intelectual lucid si analitic, in opozitie evidenta cu
ideile samanatoriste ale vremii, care promovau "o duzina de eroi
plangareti". Camil Petrescu opineaza ca literatura trebuie sa ilustreze
"probleme de constiinta", pentru care este neaparata nevoie de un
mediu social, in cadrul caruia acestea sa se poata manifesta: "Eroul de
roman presupune un zbucium interior, lealitate, convingere profunda, un simt al
raspunderii dincolo de contingentele obisnuite. Sau cel putin, chiar fara
suport moral, caractere monumentale, in real conflict cu societatea"
("Teze si antiteze. Eseuri alese"). Analizand estetica literal a lui Marcel
Proust ("Noua structura si opera lui Marcel Proust" - titlul
conferintei si al articolului publicat) si luand ca opera exemplificatoare cel
mai sugestiv roman al scriitorului francez - "In cautarea timpului
pierdut"- Camil Petrescu propune o creatie literara autentica, bazata pe
experienta traita a autorului si reflectata in propria constiinta: "Sa nu
descriu decat ceea ce vad, ceea ce aud, ceea ce inregistreaza simturile mele,
ceea ce gandesc eu... Aceasta-i singura realitate pe care o pot povesti... Din
mine insumi, eu nu pot iesi... Orice as face eu nu pot descrie decat propriile
mele senzatii, propriile mele imagini. Eu nu pot vorbi onest decat la persoana
intai...".
Structura si compozitia romanului
Novator al autenticitatii,
substantialitatii si al relativismului in literatura romana, Camil Petrescu
realizeaza in romanul "Patul lui Procust" adevarate "dosare de
existenta", toate fiind confesiuni de constiinta, pe care fiecare
personaj-narator le face - fireste, la persoana I - pe baza reflectarii
realitatii in propria constiinta. Despre acest roman, Nicolae Manolescu opina
ca e "o forma de garantare a autenticitatii realitatii si impresiilor,
inraurita de Stendhal si de Gide, creatorii «dosarului de existente»".
Daca in "Ultima noapte de dragoste,
intaia noapte de razboi", autorul se substituie personajului stefan
Gheorghidiu, ilustrand realitatea printr-o singura constiinta, in "Patul
lui Procust", vocea auctoriala" se face auzita prin fluxul
constiintei personajelor-naratori care se confeseaza (Fred Vasilescu,
G.D.Ladima, Doamna T., Emilia Rachitaru), a celorlalte personaje secundare
(Penciuiescu, CibSnoiu, procurorul etc.) si a autorului insusi (in ineditele
note de subsol), toate insa exprimand, intr-o unitate evidenta, viziunea
artistica a lui Camil Petrescu.
Modalitatea narativa se remarca, asadar,
prin prezenfa marcilor formale ale naratorului, de unde reiese apropierea
acestuia de evenimente, pana la substituirea lui de catre personaj. Perspectiva
temperala este discontinuea bazata pe alternanta temporala a evenimentelor, pe
dislocari sub forma de flash-back si feed-back. Perspectiva spatiala reflecta
un spatiu real, casa Emiliei, redactia ziarului, etc., dar mai ales un spatiu
imaginar inchis, al framantarilor, chinurilor si zbuciumului din constiinta
personajelor.
Ca modalitate estetica, se manifesta aici
memoria afectiva, cea care aduce, in timpul obiectiv al relatarii, intamplarile
petrecute in timpul subiectiv al amintirilor.
Structura romanului este complexa,
determinand compozitia pe mai multe planuri narative care se intersecteaza si
se determina reciproc:
trei scrisori ale Doamnei T. adresate
autorului;
jurnalul lui Fred Vasilescu, o confesiune care cuprinde si scrisorile
lui G.D.Ladima si comentariile Emiliei Rachitaru, fiind partea cea mai extinsa
din roman si avand titlul "Intr-o dupa-amiaza de august";
"Epilog I" care apartine lui Fred Vasilescu;
"Epilog II", subintitulat "Povestit de autor",
apartinand, asadar, scriitorului insusi;
Notele de subsol ale autorului, care expliciteaza si incheaga intr-un
tot unitar planurile narative ale romanului.
Tema romanului ilustreaza problematica
fundamentala a prozei Camil Petresciene, drama iubirii si drama intelectualului
lucid, inflexibil si intransigent, insetat de atingerea absolutului in iubire
si in demnitate umana.
Elementele de noutate estetica ale
romanului Camil Petrescian sunt bine conturate in romanul "Patui lui
Procust": substantialitatea este evidenta prin cele doua aspecte ale
existentei umane, iubirea si demnitatea, ca substanta a vietii; relativismul
este prezent prin viziunea diversiflcata a iubirii si a demnitatii, reflectate
diferit in constiinta mai multor personaje; autenticitatea este receptarea
realitatii in propria constiinta, de catre fiecare personaj in parte
("dosare de existenta"); naratiunea este la persoana intai este modul
de relatare al fiecarui erou care se confeseaza; stilul anticalofil (impotriva
scrisului frumos) presupune exprimarea concisa si exacta a ideilor, trairilor,
conceptiilor, "ca intr-un proces-verbal".
Semnificatia titlului
Titlul este o metafora, "Patui lui
Procust" face trimitere directa la o poveste mitologica din antichitate,
conform careia talharul Procust din Atica aducea oaspetii la han si ii silea sa
incapa perfect in singurul pat existent, socotit de el ca spatiu ideal. Orice
nepotrivire a calatorului in patui lui Procust, atragea dupa sine ciuntirea
omului, daca acesta era prea lung, ori, dimpotriva, intinderea lui, daca acesta
era prea scurt, pana cand individul se potrivea exact masurarii impuse.
Titlul romanului imagineaza societatea ca
pe un "pat al lui Procust", ca spatiu limitat, in care valorile
intelectuale si orice aspiratie catre un ideal respins de societate sunt
ostracizate. Ea impune tuturor oamenilor un tipar fix de existenta si oricine
se abate de la regulile sociale stricte este supus deformarilor chinuitoare,
carora nu le rezista. Dupa cum insusi autorul marturisea intr-un interviu,
actiunea romanului are loc, "in sens strict [...] intr-un pat", care
constituie o ambianta pentru ilustrarea vietii literare, politice si financiare
a societatii romanesti, intre anii 1926-1928.
Constructia subiectului
Incipitul este realizat printr-o adresare
directa, constand in mustrarile pe care doamna T. le face autorului si pe care
acesta le explica in subsolul primei pagini.
Romanul incepe cu cele trei scrisori ale
doamnei T. si cu notele explicative - din subsolul paginilor - ale autorului,
care o indeamna sa faca publica experienta nefericita a sentimentului de iubire
neimplinita, cu scopul de a crea "un dosar de existence ". Ea refuza
si scriitorul o convinge sa se confeseze in scris, recomandandu-i un stil
precis si concis, " Fara ortografie, fara compozifie, fara stil si
chiarfara caligrafie", conceptie ce sustine, de altfel, anticalofaismul
lui Camil Petrescu.
Scrisorile doamnei T. nareaza suferinta
si dezamagirea produse de faptul ca amantul ei, X, nu o mai iubeste si nu-i da
nici o explicate privind aceasta atitudine, desi ea suferise "din cauza
lui aproape mortal" si se intreaba cum poate el s-o prefere pe alta, sa
aiba metresa si sa traiasca "o viata completa fara mine", ori ce-i
pot oferi lui celelalte femei si ea nu. Suferinta doamnei T se amplifica din
cauza umilirii, a mandriei ranite care "imi macina corpul", mai ales
ca il intalneste in tren pe fostul iubit care se ducea cu amanta la munte, asa
cum alta data mergeau impreuna ei doi.
Camil Petrescu apeleaza la formula
romanului epistolar pentru ca impresia de autenticitate, ce se desprinde din scrisori,
sa se constitute intr-o confesiune cuprinzatoare a adevarului, ca experienta
traita, ca valoare esentiala a vietii (substantialitatea), asa cum a fost
perceputa de catre fiecare personaj in parte, autorul realizand o creatie
literara dupa formula romanului in roman.
Jurnalul lui Fred Vasilescu este cea mai
intinsa si complexa parte a romanului si poarta titlul "intr-o dupa-amiaza
de august", cuprinzand confesiunea tanarului privind iubirea pentru doamna
T., scrisorile de dragoste ale lui George Demetru Ladima catre Emilia,
precizarile lamuritoare ale acesteia si notele de subsol ale autorului.
In acest capitol, Camil Petrescu
ilustreaza si o imagine complexa a vietii economice, politice si financiare din
Romania, intre anii 1926 - 1928.
La rugamintea autorului, Fred Vasilescu
consemneaza in jurnalul sau iubirea pentru doamna T. si scrisorile lui George
Demetru Ladima, din ambele confesiuni reiesind doua puncte de vedere diferite
asupra aceleiasi pasiuni, adica "doua romane subiective despre aceeasi poveste
de dragoste", la care se adauga si "comentariile autorului, care
reuseste sa creeze niste veritabile dosare de existenta" (Gheorghe
Glodeanu -"Poetica romanului romanesc interbelic"), toate acestea
concretizand noua formula estetica a relativismului.
In primele note de subsol, prozatorul il
prezinta pe Fred Vasilescu, "acel enigmatic X., care era fiul lui Tanase
Vasilescu, personaj intalnit si in romanul precedent, "Ultima noapte de
dragoste, intaia noapte de razboi". Tanarul era chinuit de o poveste de
iubire, despre care autorul afiase intamplator si-l roaga sa scrie un jurnal in
care sa se confeseze asupra tuturor starilor si sentimentelor traite
Ca timp, intamplarile relatate de
jurnalul lui Fred Vasilescu incep intr-o dupa-amiaza calduroasa de august, iar
spatiul real este patul Emiliei Rachitaru, o semiprostituata cu pretentii de
artista, careia tanarul ii face o vizita. Fred are 25 de ani, este spirit
modern, cu o educatie aleasa, diplomat si aviator, fiul unui foarte bogat om de
afaceri, Tanase Vasilescu Lumanararu. Incercand sa-l impresioneze, Emilia ii
povesteste despre unul, Ladima, "care m-a iubit ingrozitor, saracul"
si care murise acum trei luni, dandu-i sa citeasca scrisorile de dragoste pe
care acesta i le trimisese in ultimii doi ani. Fred Vasilescu citeste pe rand
si in ordine fiecare scrisoare din teancul legat cu funda roz.
Ladima fusese gazetar si poet talentat,
iar Fred este uimit cum un astfel de om nu se gandise ca se compromite
scriindu-i unei astfel de femei, o cocota de lux pe care o vizitau si alti
barbati. Scrisorile lui Ladima creioneaza un indragostit sensibil si
sentimental, preocupat ca iubita lui sa obtina un rol intr-o piesa, apoi
fericit ca Emilia debutase, in sfiirsit, intr-un spectacol la teatrul National,
fiind convins de talentul actoricesc al femeii. Emilia ii relateaza lui Fred
despre relatiile ei cu alti barbati -printre care deputatul Nae Gheorghidiu- si
stradaniile ei de a evita orice intalnire a acestora cu Ladima. Cu toate
acestea, el aflase intampiator ca Emilia avea un amant, pe Traian Justiniu si-i
scrie, cu o tristete sfasietoare, rupand orice legatura cu ea: "S-a facut
in mine ca o lumina de moarte si inteleg acum, neasteptat, toate intampiarile
si toate faptele omenesti ale acestui an de delir, de cand te cunosc...".
Afland ca Ladima este foarte rau bolnav,
"merge spre moarte...", Emilia nu se putuse duce la el, deoarece
insotea, ca sa-l distreze, un alt barbat, dar Valeria il gasise zacand intr-o
mizerie crunta, neras si foarte slabit. Vestea casatoriei Emiliei cu Arghiropol
il arunca pe Ladima intr-o disperare fara margini, dar cand logodna se
anuleaza, el ii trimite o scrisoare tulburatoare in care descrie chinurile
ingrozitoare care-l mistuiau si "o suferinta care intrece puterea de
rezistenta a nervilor mei", rugand-o sa-l reprimeasca. De atunci se
intalneau din nou in fiecare seara, ieseau impreuna, dar nu a fost niciodata a
lui pentru ca Ladima "altminteri era idealist. [...] Ii piacea, asa, sa
stea aci", spune Emilia "tot senina, mare si goala".
Dintr-o alta scrisoare, adresata
"Emy scumpa", reiese mandria lui Ladima pentru "logodnica"
lui, asa cum o prezinta pe Emilia celor mai buni prieteni ai sai, Bulgaran,
Cibanoiu si Penciulescu, invitandu-i pe toti intr-o seara la masa, dar Emilia
pleaca devreme pentru ca se plictisise ingrozitor, desi unul era mare savant,
altul teozof si ceiaialt un om de mare cultura.
Dintr-o alta perspectiva narativa, Fred
rememoreaza toate intampiarile legate de Ladima, in care se implicase in mod
direct si isi aminteste faptul ca il cunoscuse in iulie 1926, intr-o
imprejurare foarte personala, deoarece el venise la Techirghiol ca sa se afle -
neobservat si nebanuit de nimeni - in apropierea doamnei T, pe care o iubea in
taina. Ladima este prima persoana careia Fred ii destainuieste chinurile prin
care trece iubind-o atat de total pe doamna T., simtind o pornire inexplicabila
pentru confesiune: "Era singurul pe lume caruia i-as fi incredintat taina,
pe care n-o stiu nici parintii mei, faptul cumplit care e cancerul vietii mele,
care ma face sa fug de-o femeie iubita".
Fred il recomanda pe Demetru Ladima
tatalui sau, Tanase Vasilescu, pentru a-l lua director la "Veacul",
ziar infiintat impreuna cu Nae Gheorghidiu, pentru a stavili o campanie de
presa pornita impotriva deputatului, prin care se dezvaluiau afacerile
necinstite privind fabrica de munitii din Ardeal si receptia unor avioane, din
care cauza fusese remaniat din functia de ministru. Tanarul director s-a ocupat
cu pasiune si infrigurare de organizarea gazetei, pe care o scria aproape
singur si timp de doua saptamani, "Veacul" a deziantuit o campanie
furibunda, "aproape salbatica" impotriva celui care-l atacase pe
Gheorghidiu pentru, "afaceri veroase", iacandu-l sa apara in fata
opiniei publice "un imbecil ridicol". Atacurile virulente ale noii
gazete, "Veacul", se indreptau acum impotriva intregii clase
politice, impotriva conducerii tineretului liberal, astfel ca Nae Gheorghidiu
ajunsese sa fie "temut si ascultat", iar gazeta "semana teroare,
mai ales [...] in partidul liberal". Ziarul are si un succes financiar,
atingand in doua luni tirajul "exceptional de 14 mii de exemplare",
izbanda fiind posibila si pentru ca Ladima era "absolut invulnerabil — si
se facusera investigatii la tribunalul din orasul iui de nastere, detectivii ii
urmarisera tot firul trecutului, ii scrutasera viata" dar, negasind nimic
de care sa se agate, nu se putea riposta in nici un fel campaniilor lui de
presa, care devenisera extrem de aprige.
Notele de subsol ale autorului sunt o
alta perspective narativa si se constituie intr-o satira vehementa privind
statutul omului in societatea vremii, unde toate sansele sunt de partea
afaceristilor verosi, pe cand cei cinstiti, ca Ladima, traiesc mizerabil si in
umbra celorlalti. Astfel ca talentul, cinstea si demnitatea gazetarului Ladima
nu pot invinge paienjenisul afacerilor frauduloase ale lui Gheorghidiu si
Lumanararu. El descopera intamplator neregulile dintr-o afacere a industriei
miniere si C.F.R., care pagubea statul roman cu un miliard de lei anual, iara
sa banuiasca implicarea totala a patronilor sai in aceasta frauda. Ceea ce a
dus la ruperea definitiva a acestei colaborari, a fost aparitia unui articol de
o violenta deosebita, prin care Ladima acuza puterea politica de matrapazlacuri
in domeniul financiar-bancar.
In notele de subsol, autorul relateaza
antipatia profunda pe care Ladima o avea pentru economisti, pe care-i numeste
"corbii matematici ai mizeriei" ori "improvizati medici
financiari", considerandu-i vinovati direct de criza financiara si economica
in care se afla tara, demonstrand ca nimeni dintre cei bogati nu-si plateste
impozitele, ci numai cei saraci si functionarii le achita.
Citind scriosarea in care Ladima o anunta
pe Emilia ca isi da definitiv demisia de la gazeta, pentru ca nu poate scrie
ceea ce i se comanda, ci numai ceea ce gandeste el (autenticitatea), mai ales
ca este si prost platit, Fred isi aminteste ca il rugase pe Ladima sa renunte
la demisie, dar acesta refuzase categoric: "Nu sunt in stare sa scriu doua
randuri care sa nu vie dintr-o convingere adanca". Privind la
"aceasta Emilie cu carnea de gutuie moale, la povestea aceasta pe care
puteam sa n-o cunosc", Fred Vasilescu este uluit de imaginea pe care o are
indragostitul, cum vede el in femeia iubita perfectiunea fizica si integritatea
morala.
Plecat de la gazeta, Ladima o duce din ce
in ce mai greu, incearca sa publice in gazete poezii si foiletoane, nu mai
putea iesi nicaieri, iar cand isi da seama ca Emilia are relatii cu un grec,
Micropolu, ii scrie pentru ultima data si, plin de amaraciune, ii cere inapoi
scrisorile pe care i le trimisese. Ea refuza, socotind ca nu este un om bine
crescut si-l minte ca le-a pierdut. Peste doua saptamani Ladima s-a sinucis si
Emilia spune ca a recurs la acest gest "din mizerie", pentru ca
"nu mai manca poate nici o data pe zi".
Fred Vasilescu isi da seama ca scrisorile
nu trebuie sa mai ramana "in mana Emiliei", intrucat acestea puteau
compromite amintirea lui Ladima, statutul sau de poet talentat si de gazetar
intransigent, asa ca se hotaraste sa le fure.
"Epilogul I" relateaza
infrigurarea cu care Fred Vasilesci cerceteaza, chiar de a doua zi de dupa
vizita la Emilia, imprejurarile sinuciderii lui George Demetru Ladima.
Necrologurile erau surprinzator de elogioase, Ladima fiind considerat "un
stralucit talent", "o mare pierdere pentru literatura
romaneasca", dar unul singur il impresioneaza profund "Unul dintre
cei mai mari poeti ai timpului... hranit cu otet, fiere si dezgust de
contemporani, a dus tacut teava rece pe inima calda si stupida si a domolit-o,
sfaramand-o. Noapte buna, poet smintit si cumsecade" Desi pare absurd ca
un om ca Ladima sa se sinucida din cauza "unei femei atat de vulgare ca
Emilia", Fred stie ca acest soi de cocote provoaca
adevarate drame de amor, sinucideri sau
crime, pe cand cele superioare, inteligente si distinse provoaca suferinte mult
mai adanci, dar pe un alt plan spiritual: "Toate dramele din toti anii, de
cand sunt atent la lume, sunt din mahalaua sufleteasca".
Ladima isi trasese un glont in inima,
inabusind zgomotul cu o patura, iar in buzunarul hainei s-a gasit o mie de lei
si o scrisoare adresata unei doamne, Maria Manescu, in care Ladima isi
destainuie profunda suferinta provocata de "iubirea aceasta eterna si
otravitoare". De aceea procurorul respinge cauza sinuciderii ca fiind
mizeria in care ar fi trait poetul si considera ca el s-a impuscat din pricina
acelei femei, careia ii lasase scrisoarea. Fred isi da seama ca orgoliul lui
Ladima a determinat aceasta punere in scena a imprejurarilor. Fire hipersensibila,
Ladima se simtea rusinat de iubirea injositoare pentru vulgara Emilia si
imprumutase cei 1.000 de lei pe care-i pusese in buzunar, astfel ca demnitatea
lui de om sa ramana nestirbita, fiind unica lui mandrie in viata, singurul
ideal: "nu trebuie sa se stie ca am iubit asemenea femeie si ca in viata
am suferit de foame. [...] Am trait patruzeci de ani, inutili".
Epilogul II, subintitulat "Povestit
de autor" naratorul relateaza la persoana I despre ciudatul accident de
avion suferit de Fred Vasilescu, a doua zi dupa ce ii predase caietele.
Finalul romanului cuprinde discutia
doamnei T cu naratorul, din care reiese ca ea fusese tot timpul framantata de
incertitudinea iubirii, "uneori si mie mi se parea ca ma iubeste...[...] o
iubire patimasa ascunsa" si marturisirea ei ca l-a iubit pe Fred cu
pasiune, cu voluptate si nu a inteles niciodata de ce el intrerupsese aceasta
relatie. Naratorul renunta definitiv la aflarea unor eventuale raspunsuri
lamuritoare privind iubirea ciudata dintre cei doi, deoarece adevarurile nu pot
fi limitate: "Taina lui Fred Vasilescu merge poate in cea universaia, fara
nici un moment de sprijin adevarat, asa cum singur a spus-o parca, un afluent
urmeaza legea fluviului".
Romanul "Patul lui Procust"
este construit pe axa fundamentala a autenticitatii, Camil Petrescu ilustrand
substanta vietii, fie prin valori existentiale ca iubirea si demnitatea, fie
prin prezentarea realitatilor sociale, culese din banalitatea cotidiana,
conturand un tablou convingator al lumii politice, economice si financiare din
Romania anilor 1926-1928.
Destinele celor doua personaje masculine
- Fred si Ladima - sunt, in conceptia lui Nicolae Manolescu, doua enigme care
stau fata in fata, una fiind imaginea rasturnata a celeilalte: "daca
Ladima isi pierde cu desavarsire capul pentru o femeie vadit inferioara si se
sinucide probabil din cauza ei, lacand insa totul spre a masca acest lucru,
Fred se dovedeste capabil sa paraseasca o femeie care-i este superioara, desi
nu e deloc exclus sa se sinucida din cauza ei, mascand motivul la fel de
grijuliu ca si Ladima. [...] Dragostea (si cu atat mai mult dragostea-pasiune)
transforma pe cel ce iubeste in sclavul celui iubit: iar Fred n-a vrut sa
devina sclavul erotic al doamnei T." Fred sacrifica iubirea din vanitate,
iar Ladima din demnitate.
Caracterizarea personajelor
George Demetru Ladima este personajul
absent din roman, portretul sau fiind conturat prin confesiunea sentimentelor
si conceptiilor proprii reiesite din scrisorile adresate Emiliei, prin
impresiile puternice ale celorlalte personaje, ca Fred Vasilescu si Emilia
Rachitaru, prin notele de subsol ale autorului, prin articolele de ziar
reproduse in aceste note, prin opiniile altor personaje, ca procurorul care
anchetase sinuciderea ori marturiile prietenilor lui de cafea.
Ladima, poet talentat si gazetar
intransigent, cumuleaza toate celelalte trasaturi generale ale personajului
Camil Petrescian: intelectual lucid, analitic, inadaptat social, hipersensibil,
insetat de adevar si demnitate. El traieste in lumea ideilor pure, avand iluzia
unei iubiri ideale si aspirand catre demnitate umana absoluta in profesia de
ziarist, ca esente existentiale.
Portretul fizic se contureaza din puncte
de vedere diferite si subiective, avand - asadar - la baza principiul estetic
al relativismului. Fred Vasilescu vede la inceput "un tip de lautar sau
doctor, asa ceva, cu mustata de plotonier", apoi il aseamana cu "un
profesor universitar, de o politeta de ambasador pensionar", iar Emilia
si-l aminteste ca pe un tip "blond si foarte inalt [...] putin cam
haloimas, dar era simpatic."
Intelectual sensibil, Ladima este un poet
recunoscut de unit ca genial, ignorat sau negat cu fermitate de altii, iar ca
gazetar se manifesta intransigent si inflexibil, cinstit si insetat de adevar,
nefiind nici pe departe "un om de paie". Ladima pune in articolele
sale pasiunea si convingerea intelectualului care gandeste profund si care
crede in scrisul sau: "daca nu scriu ceea ce gandesc, de ce sa mai scriu?
Nu pot altfel." Ca toate personajele camilpetresciene, Ladima este un
inadaptat social, incapabil sa accepte compromisurile, un om corect, preferand
sa-si dea demisia cu demnitate, decat sa nu scrie adevarul despre orice
"adunatura de jecmanitori ai statului", chiar daca ajungea, ca urmare
a acestei decizii, muritor de foame.
Hipersensibil, Ladima este insetat de a
simti in profunzime pasiunea iubirii si se autoiluzioneaza in dragostea lui
pentru Emilia, pe care o vede ca pe femeia ideala, pura, Candida, copilaroasa,
refuzand structural evidentele. Fred se mira cum un intelectual rasat ca Ladima
nu s-a gandit "nici o clipa ca faptul acesta, daca s-ar afla, l-ar
compromite. Sinuciderea lui Ladima este privita cu acelasi relativism al
punctelor de vedere diferite. Fred considera sinuciderea ca urmare a vietii
mizerabile, vulgare, procurorul care ancheteaza cazul crede ca din cauza
doamnei T, deoarece scrisoarea sinucigasului ii era adresata acesteia, Cibanoiu
sustine ca prietenul sau isi pierduse credinta in Dumnezeu, neputandu-se ridica
deasupra mizeriei cotidiene. Ladima este un invins, refuzand - din orgoliu -
sa-si accepte toata mizeria vietii, experienta umilitoare a traiului zilnic, se
indragostise de "o femeie ordinara, o semiprostituata, pe care el o crede
intruchiparea puritatii si bunatatii, e o consecinta a conditiei sale jalnice
sociale si materiale".(Ov.S.Crohmalniceanu).
Fred Vasilescu este fiul lui Tanase
Lumanararu, industriasul multimilionar asociat in diferite afaceri cu
politicianul liberal Nae Gheorghidiu, personaje conturate in romanul
"Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi". Definit de
Pompiliu Constantinescu ca "un fel de intersectie atuturor celorlalte
personaje", Fred recompune -prin memorie afectiva - viata Emiliei, a
doamnei T., destinul lui Ladima, precum si imaginea sociala, politica si
economica a Romaniei interbelice. Ca personaj, Fred Vasilescu este o imbinare
perfecta intre esente si aparente, fiul milionarului dorind sa fie perceput ca
nu are alte preocupari decat sportul, moda, chefurile si femeile, dar fiind, in
fondul sau, un tanar sensibil, inteligent si serios.
Portretul fizic este conturat abia in
epilogul al II-lea, prin necrology cu prilejul mortii impresionante a tanarului
pilot, cand nu mai ramasese nimic din "tanarul blond, cu obrazul limpede,
cu trasaturi regulate si evidente ca un cap de statuie greceasca".
Sub aparenta unui tanar superficial, pe
care "banda" il considera valoros pentru ca era plin de bani, boem,
snob si prost, Fred este un intelectual lucid, introvertit, inteligent. El isi
ascunde adevarata natura spirituala, intrucat contrasteaza flagrant cu mediul
inconjurator, cu lumea superficiala al carei stil l-a adoptat, prefacandu-se ca
apartine acestei societati mondene, meschine si dominate de parvenitism.
Incadrandu-se perfect in tipul personajului camilpetrescian, Fred Vasilescu
este intelectualul lucid, autoanalitic, hipersensibil, asemenea lui Ladima si
Gheorghidiu. Cu toate ca este indragostit total si definitiv de doamna T., Fred
o evita, fiind capabil sa paraseasca o femeie care-i este superioara, probabil
din cauza aceluiasi orgoliu ce individualizeaza personajele lui Camil Petrescu:
"Sacrifica definitiv pasiunea pe altarul vanitatii: in loc sa se piarda pe
sine, prefera s-o piarda pe ea. [...] Fred n-a vrut sa devina sclavul erotic al
doamnei T."(Nicolae Manolescu, "Area lui Noe").
Dragostea lui pentru doamna T. ramane un
mister, iar accidentul de avion poate fi si o sinucidere, adica personalitatea
lui Fred Vasilescu ramane enigmatica, sfarsitul sau penduland intre accident de
avion si sinucidere. Tanarul moare intempestiv, a doua zi dupa predarea
caietelor in care confesiunile lui sunt o permanenta autointrospectie, ca si cand
scrisul l-ar fi ajutat sa se izbaveasca de suferinta prin analiza lucida a
"cancerului" vietii lui, iubirea. Misterul iubirii lui reintra, prin
moartea eroului, in circuitul marilor enigme ale Universului: "Taina lui
Fred Vasilescu merge poate in cea universaia, fara nici un moment de sprijin
adevarat, asa cum, singur a spus-o parca, un afluent urmeaza legea
fluviului", fraza care constituie finalul romanului, ca o concluzie
ideatica sugestiva pentru conceptia literara a lui Camil Petrescu.
Doamna T. este numele enigmatic pe care
Camil Petrescu il da eroinei Maria T. Manescu, numele intreg al eroinei fiind
amintit in trecere de Fred Vasilescu, atunci cand isi scrie testamentul si, mai
accentuat, in scrisoarea de adio pe care George Demetru Ladima i-o adreseaza
femeii inainte de sinucidere.
Autorul o rugase pe doamna T. sa
primeasca un rol intr-o piesa a lui, dar refuzul doamnei T. este categoric,
acceptand insa destainuirea epistolara asa ca ii trimite patru scrisori in
care-si dezvaluie sentimentele, conceptiile despre iubire, despre relatiile cu
oamenii, despre viata, in general.
In notele de subsol autorul ii face, in
mod direct, un portret fizic detaliat: "Nu inalta si inselator slaba,
palida si cu un par bogat de culoarea castanei [...] cu ochii albastri ca
platina, lucind, frematand de viata". Trasaturile morale reies indirect,
din faptele, atitudinile si vorbele eroinei. Inteligenta, distinsa si cu o
profunda cultura, ea isi pune pe picioare o afacere proprie, deschizand un
magazin cochet si discret de mobila stil, in care piesele rare, de valoare
autentica ii satisfac nevoia de frumos, de sensibilitate pentru arta adevarata,
fata de care are o atractie si o pasiune de critic de arta.
Camil Petrescu creeaza un model de
feminitate, de delicatete si sensibilitate, calitatile spirituale si
intelectuale ale doamnei T. constituine un adevarat si inalt omagiu al ideii de
femeie ideala. Pentru Fred este femeia unica, iubirea vietii lui, sentimentele
fiind reciproce. Dragostea lor este devoranta, ii duce pe amandoi la o uitare
totala de sine, barbatu intrebandu-se uneori daca mai sunt "in toate
mintile". Iubirea lor tainica ascunsa de privirile lumii "atat de
rea... neintelegatoare", pastrand cu strasnicie trairea intensa numai
pentru ei, contureaza femeia enigmatica, cea care atrage prin eternul mister
feminin.
George Calinescu afirma ca nu exists in
viata reala decat femei ca Emilia, "femeia de toate zilele" ce se
poate caracteriza, pe cand "Doamna T. este fantoma romanului, aspiratiunea
lui Fred, obscura si enigmatica, tocmai prin aceasta, si daca autorul n-a stiut
sa-i dea tonuri de ulei, este pentru ca n-a putut s-o scoata din mediul ei
aerian".
Emilia Rachitaru este cocota de lux si
actrita fara talent care starneste o pasiune mistuitoare si inexplicabila in
sufletul sensibil al lui George Demetru Ladima, pentru care ea este frumoasa,
pura si candida. Ladima o divinizeaza, ii pare talentata ca actrita, o
aureoleaza cu calitati pe care le-ar dori la ea si iubeste aceste nobile
trasaturi. Pentru Fred, Emilia este proasta ca femeie, insensibila, total
lipsita de talent ca actrita, pe scena fiind "dezastruoasa ca o
bucatareasa patetica".
Portretul fizic creioneaza, prin
relativism, o femeie lasciva, Fred vede o blonda spalacita, grasuta si vulgara
atat in gesturi, cat si in vocabular. Pentru Cibanoiu, Emilia este "o
femeie fara suflet, o actrita, fire netrebnica". Ea este de o gravitate
prosteasca, mereu incruntata, grava si impozanta, dandu-si o importanta
specifica celor saraci cu duhul, neputinciosi sa inteleaga ceva in profunzime.
Dragostea ei este penibil de dramatica,
de serioasa si calculata, Emilia fiind cocota de lux imobilata de Ladima cu
puritatea unui suflet de copil si vazand in ea idealul feminin, care n-are insa
nici o legatura cu femeia reala. Trasaturile morale reies indirect si din
faptele si vorbele Emiliei. Meschinsi, ea este interesata numai de eventualele
servicii pe care acesta i le-ar fi putut face ca gazetar. Incapabila de ganduri
profunde si de sentimente puternice, insensibila, Emilia nu-si da seama de raul
pe care i-l face lui Ladima, considerandu-se miloasa pentru ca nu-l
"arunca" afara din casa, desi o plictisea cu grija lui exagerata, o
obosea cu atitudinile lui ridicol de sentimentale, din care cauza George
Calinescu o numeste "bestie inculta".
Originalitatea romanului e data de
subtilitatea si profunzimea analitica a constiintelor, de dramele interioare
suferite din iubire si demnitate, de identificarea deplina a timpului subiectiv
cu cel obiectiv, de faptul ca personajele sunt in acelasi timp si naratori.
Principalele modalitatile de analiza psihologica utilizate de Camil Petrescu in
roman constituie tehnici specifice creatiilor literare psihologice, pe care le
imbina, cu maiestrie si talent: monologul interior, dialogul, introspectia constiintei
si a sufletului, retrospectia, autoanaliza si autointrospectia,care scot in
evidenfa zbuciumul interior al personajelor, central de aspiratia spre absolut.
Camil Petrescu, romancier prin excelenta
citadin, realizeaza o literature intelectuala, situandu-se pe linia ideii ca
actul scrisului este, in primul rand, "o experienta spirituala, o forma de
confesiune destinata sa atinga suprema sinceritate si sa duca la o revelatie
existentiala" (Ov.S.Crohmalniceanu - "Literatura romana intre cele
doua razboaie mondiale").
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu